رسانه ها برای دریافت یارانه های دولت فعالیت خود را ساماندهی کنند

مدیر خانه مطبوعات و رسانه های استان بوشهر:

رسانه ها برای دریافت یارانه های دولت فعالیت خود را ساماندهی کنند

پیام عسلویه : مدیر خانه مطبوعات و رسانه های استان بوشهر گفت: پرداخت یارانه ها به رسانه ها تابع ضوابط خاصی از جمله انتشار مستمر و کیفیت بخشی به فعالیت نشریه است،

 و از این رو صاحبان رسانه ها برای بهره مندی از این یارانه ها می بایست فعالیت خود را بر اساس شاخص های تعیین شده از سوی معاونت مطبوعاتی ساماندهی کنند.
مازیار هوشمند با اشاره به شیوه های مختلف پرداخت یارانه از سوی دولت به مطبوعات، افزود: معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به عنوان دستگاه متولی امور رسانه ها، در ابتدای هر سال دستورالعملی تحت عنوان «بسته حمایتی رسانه ها» منتشر و ابلاغ می نماید، که نشریات می توانند با اجرای دقیق این برنامه از یارانه های دولت به خوبی بهره مند شوند.
رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه های استان بوشهر با تأکید بر ضرورت ثبت مشخصات رسانه ها در «سامانه جامع رسانه های کشور»، گفت: اولین شرط برای برخورداری از کمک های دولت، ثبت مشخصات رسانه در این سامانه است، که خوشبختانه اکثر رسانه ها نسبت به این مورد اقدام نموده اند، اما بعضاً فرایند ثبت مشخصات رسانه خود را تکمیل و به اتمام نرسانده اند.
وی افزود: دومین شرط برخورداری از یارانه ها، انتشار و فعالیت منظم رسانه است که در این راستا صاحبان رسانه ها باید چاپ و انتشار کار خود را در سامانه جامع رسانه ها تحت عنوان «اعلام وصول» به ثبت رسانند.
مدیر خانه مطبوعات و رسانه های استان بوشهر با اشاره به ضرورت شرکت در طرح رتبه بندی روزنامه ها و ارزیابی کیفی سایر نشریات، گفت: روزنامه ها با شرکت در طرح رتبه بندی، و سایر نشریات با تکمیل فرم خود اظهاری ارزیابی کیفی و ارسال آن از طریق سامانه جامع رسانه های کشور، نسبت به دریافت امتیاز ارزیابی خود اقدام نمایند، تا انشاءالله در لیست واجدین دریافت یارانه قرار گیرند. 
مازیار هوشمند خاطرنشان کرد: عدم ثبت برخی مشخصات از جمله مشخصات مالی رسانه خود در سامانه جامع رسانه های کشور یکی از دلایل عدم برخورداری از یارانه است، که برخی صاحبان امتیاز در این مورد با تعلل و کوتاهی خود، یارانه مطبوعه خود را از دست داده اند.
سخنگوی شورای مرکزی خانه مطبوعات کشور با اشاره به گلایه برخی مدیران رسانه ها مبنی بر عدم دریافت یارانه کاغذ، افزود: یارانه مستقیم موسوم به یارانه کاغذ از سال ۹۶ تابع دستورالعمل خاصی شده، و مانند گذشته پرداخت نمی شود.
وی ادامه داد: همانطور که در بسته حمایتی سال 96 آمده است فقط 12 گروه از رسانه ها یارانه مستقیم خواهند گرفت، امّا دریافت یارانه از سوی ساير نشريات بستگي به اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد.
مدیر خانه مطبوعات و رسانه های استان بوشهر گفت: رسانه‌هایی كه حداقل60 درصد مطالب موضوع انتشار آن‌ها انحصاراً در يكي از زمينه‌های قرآن، معارف اسلامي،‌ احكام اسلامي يا شعائر ديني، فرهنگ ایثار، شهادت و دفاع مقدس، ترویج سبک زندگی اسلامی– ایرانی به جای فرهنگ غیرخودی، هر یک از محورهای٢٤ گانه اقتصاد مقاومتی و فرهنگ سازي آن، ترویج زبان فارسی، پرهیز از واگرایی و تحکیم همبستگی ملی توسط روزنامه‌ها و هفته نامه‌هایی که با گستره توزیع استانهای مرزی منتشر می‌شوند، افزایش سواد علمی جامعه، معرفي و نقد كتاب، فرهنگ وقف و ساير فعاليت‌هاي خيريه اي، قانون انتشار دسترسي آزاد به اطلاعات، توسعه ايرانگردي با رويكرد جذب جهانگرد، محيط زيست و حل آسیب‌های اجتماعی باشد، و این موضوع فعالیت خود را به معاونت مطبوعاتی اطلاع دهند، از یارانه مستقیم برخوردار می شوند، که يارانه اين نشريات، حسب مورد تا 3 برابر قابل افزايش است.
هوشمند تأکید کرد: امتياز كيفي این رسانه ها می بایست بالاتر از متوسط امتيازات كيفي نشريات باشد.
رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه های استان بوشهر یارانه بیمه رسانه ها را یکی دیگر از حمایت های دولت به رسانه ها برشمرد، و افزود: دولت در راستای امنیت شغلی کارکنان رسانه ها و حمایت از رسانه هایی که کارکنان خود را بیمه می نمایند، به آن رسانه ها یارانه بیمه پرسنل پرداخت می نماید، که صاحبان رسانه ها می بایست لیست بیمه و رسیدهای پرداخت حق بیمه را در صفحه کاربری خود در سامانه جامع رسانه ها بارگزاری نمایند. 
سخنگوی شورای مرکزی خانه مطبوعات کشور یارانه اشتراک روزنامه ها و نشریات را از دیگر موارد حمایتی دولت عنوان کرد، و گفت: شرایط برخورداری از یارانه اشتراک نشریات، بعد از تعیین ضریب کیفی نشریه و سطح اعلام وصول و ثبت نام در سامانه اشتراک نیم بها برای رسانه ها فراهم می شود.
وی ادامه داد: یکی دیگر از یارانه ها، یارانه مجلات برگشتی است، که این کمک فقط به نشریاتی که نوع چاپ آن ها مجله ای است، اختصاص می یابد.
مدیر خانه مطبوعات و رسانه های استان بوشهر با اشاره به اینکه مطبوعات استان به دلایلی از جمله انتشار نامنظم و عدم ثبت اعلام وصول و همچنین عدم شرکت در طرح ارزیابی کیفی نتوانسته اند از حمایت های یارانه ای دولت به نحو مطلوبی بهره مند شوند، افزود: برخورداری مناسب و درست از یک حمایت تابع فعالیت منظمی است که صاحبان رسانه ها برای دریافت بهتر این کمک های دولتی باید فعالیت خود را ساماندهی کنند.
مازیار هوشمند گفت: سامان دادن فعالیت یعنی کار حرفه ای، و خانه های مطبوعات برای ارتقاء کمی و کیفی رسانه های محلی و حرفه ای شدن فعالیت آنان بنا شده است.
وی افزود: از مدیران مسئول رسانه ها می خواهیم برای استفاده بهتر از فرصت های حمایتی با خانه مطبوعات همکاری نمایند، تا این تشکل نیز بتواند به این رسانه ها کمک و یاری رساند.
رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه های استان بوشهر گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه مدیران مسئول، سردبیران، خبرنگاران، عکاسان خبری، گرافیست ها و صفحه آراهای رسانه ها از مهر ماه آغاز می شود، و اولین تور تفریحی – آموزشی این خانه نیز در همین ماه آینده برگزار خواهد شد.
هوشمند استفاده از امکانات فرهنگی، ورزشی و تفریحی رایگان و نیم بها به اعضای خانه مطبوعات را یکی دیگر از برنامه های این خانه عنوان کرد، و گفت: در اولین گام و با امضاء تفاهم نامه ای با مؤسسه فرهنگی و ورزشی شهرداری بوشهر، خواهران عضو خانه مطبوعات استان بوشهر می توانند به صورت رایگان از پلاژ بانوان شهرداری بوشهر استفاده نمایند.
مدیر خانه مطبوعات و رسانه های استان بوشهر افزود: به زودی و با معرفی خانه مطبوعات، اعضای این خانه می توانند از تسهیلات خرید کالای اساسی منزل و خودرو بهره مند شوند.

ارسال دیدگاه