ثبت اختراع بخاری گازی با احتراق بیرون از اتاق

سرپرست مرکز رشد علم و فناوری شهرستان دشتی خبر داد

ثبت اختراع بخاری گازی با احتراق بیرون از اتاق

پیام عسلویه : قاری بوشهری، سرپرست مرکز رشد علم و فناوری شهرستان دشتی: «بخاری گازی با احتراق بیرون از اتاق با قابلیت مونتاژ با پنجره» در مرکز رشد علم و فناوری شهرستان دشتی ثبت اختراع گردید.
 سرپرست مرکز رشد علم و فناوری شهرستان دشتی در گفتگو با خبرنگار پیام عسلویه از ثبت اختراع «بخاری گازی با احتراق بیرون از اتاق با قابلیت مونتاژ با پنجره» در این مرکز خبر داد و بیان داشت: تیم «نوآوری امید فردا» از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد علم و فناوری شهرستان دشتی موفق به اختراع این نوع بخاری گردید.
علی قاری بوشهری با بیان اینکه این طرح در مرکز مالکیت معنوی به شماره 96979  مورخ 25/7/97  ثبت اختراع شده و این واحد فناور با حمایت مرکز رشد علم و فناوری شهرستان دشتی قصد دارد محصول خود را تجاری سازی و وارد بازار نماید، افزود: مرکز رشد علم و فناوری شهرستان دشتی علاوه بر کمک های مالی جهت ساخت، پیگیری و مشاوره و راهنمایی های لازم جهت طی کردن فرآیند ثبت طرح را نیز انجام می دهد.
وی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری خلیج فارس(استان بوشهر) به عنوان یک مرجع داوری، این طرح را داوری و تایید نهایی نموده، تاکید کرد: این طرح با حمایت های مالی، فنی و مشاوره ای مرکز رشد علم و فناوری شهرستان دشتی موفق به ثبت گردید.
وی با اشاره به اینکه تمام مراحل طراحی و ساخت توسط اعضای تیم چهار نفره متشکل از متخصصین رشته های مکانیک، عمران، شیمی و حقوق صورت گرفته و سعی شده یک کار تیمی و گروهی باشد، اظهار داشت: محمد غلامی مخترع این دستگاه بخاری، اصالتا اهل شهر شُنبه از توابع شهرستان دشتی می باشد. ایشان دو طرح دیگر نیز دارد که اقدامات اولیه جهت ثبت اختراع آن ها انجام شده است.
قاری بوشهری یکی از شرایط پذیرش طرح ها در این مرکز رشد را انجام طرح در قالب کار تیمی عنوان و اضافه کرد: هدف این است که این تیم بتوانند در گام های بعدی در قالب شرکت های دانش بنیان در مرکز رشد فعالیت نمایند.
سرپرست مرکز رشد علم و فناوری شهرستان دشتی هدف اصلی این مرکز را تجاری سازی محصولات فناورانه در قالب شرکت های دانش بنیان و فناور دانسته و خاطرنشان کرد: مرکز رشد در این راستا خدمات مختلفی از جمله تسهیلات٬ فضای کار، برگزاری دوره های آموزشی، مشاوره تخصصی ثبت اختراع و ثبت مالکیت فکری، مشاوره عمومی بازاریابی، امور حقوقی، حسابداری و بازرگانی، مشاوره تدوین طرح کسب و کار، برگزاری دوره های آموزشی متناسب با نیاز نوآوران را ارائه می دهد.
قاری بوشهری با تاکید بر اینکه این مرکز راهنمایی، مشاوره و پیگیری های لازم جهت طی کردن فرآیند ثبت طرح را انجام می دهد، خاطرنشان کرد: پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر به عنوان یک مرجع داوری اختراعات در سطح کشور مطرح می باشد که بسیاری از طرح ها جهت داوری و تایید نهایی در این سازمان بررسی می گردد.
مخترع و نماینده واحد فناور نیز در رابطه با این دستگاه اظهار داشت: بخاری گازسوز یکی از پرمصرف ترین وسایل گرمایشی می باشد که به دلیل مقرون به صرفه بودن مورد استقبال قرار گرفته است اما نکته اساسی نحوه استفاده می باشد، بخاری گازسوز فعلی به دلیل اینکه احتراق در محیط صورت می گیرد دو خطر عمده وجود دارد یکی مصرف اکسیژن محیط و دوم انتشار گاز مونواکسید کربن و دی اکسید کربن می باشد.
محمد غلامی هزینه ساخت نمونه اولیه این دستگاه بخاری را حدود ۴۰ میلیون ریال عنوان نموده و تصریح نمود: هدف اصلی از طراحی «بخاری پنجره ای احتراق بیرون» انتقال محل احتراق به بیرون می باشد تا اکسیژن را از محیط آزاد گرفته و گازهای حاصل از احتراق را نیز در بیرون دفع نموده و تنها گرمای حاصل از احتراق توسط فن و مبدل های طراحی شده به داخل هدایت نماید.
غلامی با اشاره به اینکه هر سال در فصل زمستان شاهد مرگ انسان های زیادی به دلیل استنشاق گاز منواکسید کربن هستیم بر آن شدم تا علت یابی کرده و در صدد رفع این معضل باشم، اضافه کرد: به جرات می توان گفت بخاری های فعلی مسبب اصلی این اتفاق می باشند چون آتش به داخل منازل آورده می شود که بزرگ ترین اشتباه می باشد زیرا هم اکسیژن محیط را مصرف، و هم گازهای حاصل از احتراق را در محیط اتاق منتشر می کند و اینکه علت را به پای گرفتگی دودکش بیندازیم مثل این است که خودرویی دارای نقص فنی را برای رانندگی به کسی بدهیم و از  او بخواهیم احتیاط کند، این بدترین اتفاق بوده و باعث این تلفات سنگین انسانی طی این سال ها شده است.
مخترع جوان دشتی گفت: ساخت این دستگاه بیش از ۴ سال بزرگ ترین دغدغه ام بوده و طی یک سال اخیر به صورت پیوسته روی طرح کار کردم، زیرا می بایست طراحی آن به گونه ای صورت گیرد که کم ترین هزینه، بالاترین ایمنی، کم ترین مصرف گاز و قابلیت استفاده برای همه نوع ساختمان های جدید و همچنین ساختمان های قدیمی را دارا بوده و قابلیت رقابت با پکیج باشد.
 غلامی افزود: مهم ترین اصل، انتخاب علمی ترین روش در انتقال و توزیع حرارت بود، از این رو مطالعات و تحقیقات منجر به طراحی و ساخت دستگاه بخاری احتراق بیرون با قابلیت مونتاژ با پنجره شد که امیدوارم بتوانم تحول عظیمی در این صنعت ایجاد کرده و دیگر شاهد جولان قاتل خاموش نباشیم.
 
 
.........................

ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز