مُروا همه ساله شد

مُروا همه ساله شد

فيلم سينمايي مُروا که روز جمعه 26 آبان ماه 1396 در شبکه دو سيما به روي آنتن رفت، يک بار ديگر هنر سينماگران بوشهري و اوج کار هنرمندان بومي را به نمايش گذاشت.

امید زاهد

 سکانس هاي چرخشي در بافت قديم با نواي بخشو و همگام با آدم‌هايي که خودشان هستند، همچون بافت درهم تنيده، سمفوني فرهنگ و هنر شورانگيز بوشهر را براي همگان تداعي کردند. هر چند بافت تاريخي بوشهر فرسوده و خسته بود، اما با خنده و گريه هاي شورانگيز آدمهايش بار ديگر در قاب دوربين خودي نشان داد. بعد از درخشش فيلم هاي ديگر سينماگران بوشهري اين بار فيلم سينمايي مُروا با بازيگران بومي خود يک تجربه سينمايي متفاوت را ارائه کرد. فيلم سينمايي مُروا ما را به بوشهر قديم و جديد مي برد و در کشاکش سنت و مدرنيته فرهنگ زنده و پوياي بوشهر را فرياد مي کند. حالا اگر اين فرهنگ در خيابان شانزه‌ليزه پاريس باشد يا در جفره، فرقي نمي کند! مروا درخشيد بخاطر آن حس صميمت و سادگي جنوبي ها، درخشيد بخاطر بازيگراني که خودشان بودند و نقشي بازي نکردند که در هياهوي آن ناپديد شوند، خودشان بودند و خودشان!
نواي حزين نوحه هاي بخشو به تنهايي در کنار سمفوني معماري بوشهر و رقص اسب عباس(شاهين بهرام نژاد) در کوچه پس کوچه‌ها يادآوري حس (نوستالژيک) بوشهر قديم بود. فيلم مروا بار ديگر به مسئولين فرهنگي استان ما تلنگري زد که حمايت هنرمندان در عرصه هاي هنري و فرهنگي مي تواند بوشهر را بيش از پيش معرفي نمايد. کارنامه درخشان فرهنگ بوشهر اين مجال را به هنرمندان ما مي دهد تا هم خود و هم بوشهر را جاودانه نمايند. فرصتي که بايد ايجاد شود. اين ظرفيت فرهنگ و هنر بوشهر است که بار ديگر توانست اهالي فرهنگ و هنر را به ستايش فرهنگ و هنر بوشهر وا دارد.
و آخر اينکه بوشهر و بوشهري مثل هميشه نجيب و محجوب، ديگر بار با رعايت حريم و حرمت ها اين بار در قاب دوربين کريم فائقيان، فرهنگ خودساخته اش را به نمايش گذاشت و با همان مدارا و حس آزاد انديشي خود، تلويزيون ملي را هم به چالش دعوت کرد! چالشي براي درآميختگي فرهنگ و هنري که فقط در اوج است و به تاريکي پاي چراغ نمي‌انديشد و نگاههايش همواره به افق هاي دور دست است! آنجا که سخن از پرآوازه ساختن فرهنگ بوشهر در آن سوي کره خاکي است! آيا بوشهر را دوباره بايست با همين حس دريغناکي دنبال کنيم؟ حالا که ريتم‌ها و ضرب آهنگ‌هاي سنج و دمام هاي بوشهري، نوحه و نواهاي سوزناک و حزن انگيز ما را احاطه کرده و زندگي بدون آنها و بدون موسيقي دشوار و جانکاه است، بايد مثل مُروا، همچنان طرح هاي نو افکند. مُروا آمد تا شکوه ديرينه بوشهر را به نمايش بگذارد. بوشهر شهر گفتگو و مدارا، شهر خرده فرهنگ ها، چه آرام و پرشکوه نشسته بر کناره خليج فارس ... بوشهر با مُروا همه ساله شد، مثل تاريخش و اين همت و تلاش قابل ستايش است... .
ارسال دیدگاه
  • پایگاه خبری نفت امروز
  • پایگاه خبری نفت امروز